Sad-best-natural-wallpaper10
Respiratia-abdominala-600x399

Seria “Despre Anxietate” 2. Respiratia si anxietatea

May 25, 2015 by Daniela Tiribegea No Comment

Schimband pattern-ul de respiratie, schimbam pattern-ul vietii si gandirea noastra.

Respiratia este strans legata de anxietate; prin urmare respiratia este foarte importanta. Odata ce devenim anxiosi, respiratia devine superficiala. Respiratia este principalul nostru suport. Atunci cand respiratia noastra se opreste, noi nu vom mai putea trai. Respiratia este principalul sistem de suport al corpului nostru.

Respiratia nu este doar inspiratie; este intreg ciclu expiratie – inspiratie. In conditii normale, expiratia nu necesita efort, deoarece este pur si simplu vorba de a da drumul si a permite muschilor sa ridice coastele si diafragmei sa se relaxeze. Expiratia este, de asemenea, la fel de importanta ca si inspiratia, pentru curatarea si golirea plamanilor, pentru a lasa aerul proaspat sa intre in corp. Cantitatea de aer care poate fi expirata depinde evident de cat aer a fost inspirat.

Felul in care respiram este foarte important. Persoanele care traiesc anxietate au o respiratie superficiala – adica din piept iar aceasta respiratie nu ajuta organismul sa se oxigeneze si sa elimine dioxidul de carbon. Respiratia profunda este cea abdominala. Pentru a verifica cum aveti respiratia, puteti sa plasati o mana pe piept iar, cealalta mana pe abdomen. Observati care din maini se deplaseaza cel mai mult pe inspiratie. Daca raspunsul este mana de pe piept, atunci este foarte probabil ca respiratia pe care o aveti sa fie superficiala. Respiratia abdominala promoveaza o stare generala de relaxare.

Diminuarea respiratiei noastre are un efect imediat in diminuarea senzatiei intregului corp. Aceasta functie de diminuare a respiratiei este construita in sistemul nostru nervos si este observata cel mai bine in reactia – tresarire. Cand auzi un zgomot neasteptat in timpul noptii, probabil ca iti vei tine respiratia, corpul va “ingheta” si iti vei concentra atentia pe ascultarea de sunete. Blocarea respiratiei si “inghetarea” miscarilor corpului diminueaza senzatiile interne, astfel incat stimuli exterior sunetului pot fi perceputi acut. Semnalul, sunetul auzit, este acum relativ mai tare la senzatiile noastre interne.

Acesta este motivul pentru care, atunci cand intrebam pe cineva ce se intampla in corpul lui, el deseori raspunde automat prin oprirea respiratiei. Si asta nu pentru ca este un mecanism de aparare, ci pentru ca este un raspuns natural/instinctiv de a limita “zgomotul” mai larg al miscarii corpului, astfel incat sa discearna semnalele subtile ale afectului si alte senzatii interne. Dar acest raspuns natural/automat are un impact paradoxal pentru ca, asa cum am mentionat mai sus, diminuarea respiratiei in curs, chiar daca este momentana, de asemenea diminueaza intensitatea senzatiilor din interiorul corpului, chiar acele senzatii pe care ei insisi doresc sa le constientizeze. Acest mecanism de diminuare a respiratiei, atat de util atunci cand incercam sa fim atenti la stimuli exteriori, este o modalitate gresita atunci cand dorim sa fim prezenti la stimuli interni.

Pentru a sprijini constientizarea senzatiilor corporale si pentru a fi in contact cu corpul si emotiile noastre, este important sa mentinem respiratia in desfasurare.

Cum facem acest lucru?

In primul rand, devenim constienti de respiratia noastra, suntem atenti la respiratia noastra. Ne rezervam cateva minute, eventual intr-un spatiu linistit. Puteti sa faceti acest lucru acasa, dimineata cand va treziti (daca mai aveti timp :) ), seara inainte de culcare (daca nu adormiti imediat); mai puteti sa experimentati aceasta respiratie si in drum spre serviciu, la birou, in parc sau in oricare loc care va poate asigura cateva minute doar voi cu voi. :)

Metoda de respiratie

Care nu se doreste a fi o metoda anume si este mult spus – o metoda. Eu sunt specializata pe respiratie holotropica insa, aceasta respiratie nu o puteti experimenta singuri acasa! Respiratia holotropica este o metoda profunda de relaxare si studiile arata ca dupa cateva sesiuni de respiratie holotropica, aceasta metoda ajuta la diminuarea starilor de anxietate. Va astept cu drag la seminariile mele de respiratie holotropica.

Si chiar daca nu sunt adepta articolelor de genul “Cum te poti relaxa in x pasi…”, vreau sa va propun o “metoda” simpla, la indemana oricui, pe care o puteti integra foarte usor in viata voastra de zi cu zi.

Procedura

Inchidem ochii, respiram profund si lent si observam ce se intampla in corpul nostru. Va recomand ca respiratia sa fie pe nas iar expiratia pe gura. Acest mod de a respira s-a demonstrat ca ajuta mult la eliberarea de emotii – si anume faptul ca expiratia se face pe gura.

Inspirati pe nas, numarati unu, expirati pe gura si va relaxati. Continuati, inspirati – numarati doi, expirati – va relaxati … pana la 10 si apoi numarati inapoi pana la 1. Cel putin 10 minute in prima faza, apoi cat simtiti ca aveti nevoie.

Pe fiecare inspir va imaginati ca aduceti in interior relaxare, caldura, buna dispozitie, zambet interior, energie, blandete, iubire… iar pe expir va imaginati ca eliberati tensiune, frica, teama, tristete, suparare. In cazul in care nu aveti posibilitatea de a face acest exercitiu in locul vostru preferat de relaxare, va puteti imagina acest lucru. Aduceti in constiinta voastra imaginea cum ca sunteti intr-un loc placut voua – poate pe malul marii sau pe varful unui munte, poate in camera voastra sau in parc … In functie de mediul in care sunteti, va puteti pune o muzica relaxanta pe fundal, cu volum minim.

Respiratia sa fie fluida, calma si observati, sunteti atenti la senzatiile din corp.

Cu un mic efort constient, putem schimba pattern-uri vechi de respiratie, in pattern-uri noi, care ne pot schimba viata si modul nostru de a gandi, intr-un fel sanatos.

Dupa ce veti experimenta aceasta respiratie constienta o perioada si veti observa efectele benefice asupra corpului, treptat aceasta respiratia va deveni un automatism si va face parte integranta din viata voastra. Voi veti deveni mult mai calmi, relaxati, concentrarea va fi mult mai buna, veti avea o “metoda” de a va elibera de tensiuni usoare, trecatoare, si nu in ultimul rand, prezenta voastra va fi mult mai buna si viata mai frumoasa.:)

Fiti constienti de respiratia voastra si bucurati-va din plin de viata.

About Author

Daniela Tiribegea
  •  

Leave a Comment